Corona Crisisteam

In maart vorig jaar moeten we opeens snel schakelen toen de eerste lockdown werd aangekondigd. Op 15 maart 2020 werd toen het Allente Corona Crisisteam gevormd. Dit team heeft turbulente tijden meegemaakt en nu, ruim een jaar later tijd om een aantal leden van het crisisteam te vragen naar hun verhaal en ervaringen. Enerzijds hebben we Ariane en Paul gevraagd, als school/IKC directeur en anderzijds Loes van Staveren en Linda Klos, de dames van beleid en kwaliteit.

Loes en Linda: beiden verantwoordelijk voor beleid en kwaliteit. Loes voor de opvang, Linda voor het onderwijs. Met de eerste lockdown aarzelden ze geen moment om de handen uit de mouwen te steken om alles in goede banen te leiden en werden onderdeel van het Corona Crisisteam. Hun expertise was dan ook hard nodig, met name in het begin met zoveel onduidelijkheid. In maart vorig jaar begon het Corona Crisisteam. Kan je nog iets vertellen over wat er toen gebeurde? Loes: wat me het meest bij gebleven is dat we de avond voor de lockdown al app contact hadden, er gaat iets gebeuren. Zondagmiddag zijn een aantal collega’s bij elkaar gekomen en hebben toen al scenario’s uitgewerkt, daarna was het wachten op de persconferentie. Heel surrealistisch gevoel: alles gaat dicht! Maar meteen werd er goed geschakeld en mooi dat we ook meteen als één Allente hebben gehandeld om opvang en onderwijs te combineren.

Loes van Staveren

Linda Klos

Linda: Een paar dagen daarvoor hebben we al een bijeenkomst gehad en toen ontstond al een beetje het latere crisisteam. In de eerste periode voelde het alsof we in het diepe sprongen en gaande weg dingen uit moesten vinden. We moesten ons continue afvragen wat we moesten communiceren. Wat er gebeurde en wat daar de consequenties van waren voor de opvang en het onderwijs. Het was ook nog maar het enige wat we deden, het eigen werk werd opzij geschoven. In de loop van de periode hebben we veel geleerd, bijvoorbeeld dat het heel belangrijk is om informatie te delen die soms voor jezelf al duidelijk is. In het begin hebben we zelf allemaal draaiboeken en scenario’s geschreven. We waren alleen maar bezig met het crisisteam. Nu krijgen we protocollen vanuit de brancheorganisaties, in de eerste periode moesten we continue daarmee schakelen en zelf de protocollen schrijven. Nu weten we veel meer en is het gemakkelijker schakelen.

Paul Edelschaap is directeur van De Wijde Veert en Ariane Breimer is directeur van IKC Oudkarspel. Beiden vertegenwoordigen ze de scholen van Allente in het Corona crisisteam. Ariane zit al vanaf begin van de coronacrisis in het crisisteam en Paul is na de zomervakantie gestart en heeft Frans van de Gevel en Linda Bruin vervangen. Aan hen een aantal vragen wat hun rol in het Crisisteam is en hoe zij dat ervaren.

In maart vorig jaar begon het Corona Crisisteam. Vraag voor Ariane, kan je nog iets vertellen wat er toen gebeurde? Je stapt in iets waarvan je niet weet waar het gaat eindigen. Corona leek eerst nog ver weg, in Azië. En opeens rolde het onze kant op en zit je met een aantal gedreven collega’s om de tafel. We zijn maar aan de gang gegaan, handen uit de mouwen. Ik had nog nooit zo’n grote calamiteit meegemaakt. En je weet niet welke vorm het krijgt, wanneer het eindigt, en wat er op je afkomt. Je moet iedere keer weer aanpassen en met elkaar overleggen. De week voor de eerste lockdown hielden we bij IKC Oudkarspel er al rekening mee dat we mogelijk thuisonderwijs moesten gaan aanbieden. We stonden in de startblokken maar we wisten nog niet wat er op ons afkwam.

Ariane Breimer

Paul Edelschaap

Paul: ik weet het nog als de dag van gisteren… Het was vrijdag de 13e en opeens was het ‘monster’ in school gekomen en moest je verkouden kinderen opsporen. En de 15e werd bekend dat we dicht gingen. In eerste instantie was er toch wel wat angst om ergens naar toe te gaan.

Kan je kort iets vertellen over wat de rol van het Crisisteam is voor Allente? De eerste opvang voor vragen en het uitzetten van de koers. Met zo’n grote calamiteit moet er een gremium zijn die de touwtjes in handen neemt. Dan is het fijn dat er een aantal mensen is die de centrale lijn uitzet en besluiten neemt. Het crisisteam heeft knopen doorgehakt. Dat was fijn, want dan doen we het met z’n allen op dezelfde manier. De richtlijnen uitzetten en de regie in handen nemen; dat was in alle hectiek en paniek van iedereen fijn om je aan vast te houden.

Volgende pagina

Uitbreiding peuteropvang