Marketing & Communicatie

De afdeling Marketing en Communicatie heeft een min of meer dubbele rol. Als medewerkers van de afdeling zijn ze minder in beeld, de uitkomsten van hun werk daarentegen zijn goed zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan de gevelborden die vorig jaar allemaal vervangen zijn en in Allente stijl zijn gezet. Maar de afdeling doet nog veel meer. De afdeling Marketing en Communicatie bestaat uit Shylina Perrier en tot de zomervakantie Sheila Post. Op een aantal gebieden krijgen zij hulp van Pascaal Bos, die voorheen samen met Sheila de marketing en communicatie voor de opvang deed. Shylina deed dat voor onderwijs en sinds begin vorig jaar vormen ze samen een team. Sheila Post vertelt: “Er gebeurt veel op de afdeling en raakt ook vele fronten.

Enerzijds denken we mee met de strategie van Allente met de bestuurders en organiseren we samen de strategische sessies. Aan de andere kant maken we folders en flyers om meer kinderen naar de IKC’s en specifiek de opvang te krijgen. Bij de vorming van IKC’s helpen we met een nieuwe naam en logo, en maken we filmpjes en flyers om dit meer bekend te maken. Shylina is een ware artiest met opmaak van allerlei documenten en bewaakt daarmee 1 lijn voor de huisstijl van Allente. We willen daarom ook een oproep doen om schoolgidsen, uitnodigingen, rapporten of flyers met Shylina af te stemmen, zodat zij dit in het mooie Allente format kan opmaken. Als je dit goed plant, is er voldoende tijd om dat te realiseren.”

1 Allente, 1 website en intranet

Bij de start van Allente was er niet voldoende tijd om meteen een gezamenlijke website neer te zetten. We hadden daarom nog een Allente opvang en een Allente onderwijs site naast elkaar draaien. Dat was uiteraard geen gewenste situatie en Shylina heeft een mooie opzet gemaakt om beide sites samen te voegen tot één Allente site. Aangezien de site van de scholen op één platform draaien, hebben we dit platform van dezelfde leverancier gekozen. Er was één nadeel met dit platform: er kon niet makkelijk een aanvraagformulier voor de opvang gemaakt worden. Dat is wel een essentieel onderdeel voor de opvang site. We gingen op zoek naar een passende oplossing.

Samen met Ilona Kramer van afdeling Planning en Plaatsing is een digitaal aanvraagformulier van Kidsvision in Allente stijl gemaakt, zodat elke aanvraag ook meteen in deze opvang database gehangen kon worden. Het was een flinke klus, er moest behoorlijk wat opgeschoond worden, maar dat moest toch een keer gebeuren.

En voilà, sinds een paar weken hebben we een prachtige Allente site draaien voor opvang en onderwijs.

De volgende uitdaging is om één website Allente intranet te maken. Dat is voor intern gebruik, alleen voor Allente medewerkers, waar je dan centraal informatie kan vinden die voor iedereen gelijk is. Shylina is hier druk mee bezig voor de juiste rechten en een overzichtelijk geheel te maken. Het lijkt eenvoudig, maar er hangt meer achter dan je denkt. Hierover hopelijk snel meer informatie.

Gevelborden

Shylina voegt toe: We hebben vorig jaar ook een flinke dobber gehad om alle locaties van een Allente gevelbord te voorzien. Dit vergde veel voorwerk om eerst alle locaties in beeld te krijgen en ook een generieke opmaak te ontwerpen, zodat we één strakke Allente lijn kregen. En zo kreeg je:

  • voor de opvang werd gekozen voor het mintgroen met donkergroene letters. En iedere opvangsoort kreeg een icoon: - vlinder voor kinderdagverblijf - paddenstoel voor peuteropvang - bijtje voor de BSO
  • Stickers boven de deuren van opvang groepen zijn transparant wit met blauwe letters, dat valt meer op.
  • Voor scholen werd gekozen voor een plexiglas plaat met daarop het logo van de school. Als scholen worden gecombineerd met een naam van de opvang, krijgen ze een bord met logo van de school en de naam van de opvang in blauwe letters.
  • En tot slot krijgt een IKC allemaal losse letters.

Om één lijn te houden is in overleg met de bestuurders besloten om het soort onderwijs niet meer op de gevel te vermelden, zoals Dalton of Jenaplan of katholiek onderwijs. Het gaat in eerste instantie om de naam van de school, niet om wat er achter zit. Nieuwe ouders gaan toch op zoek op internet als ze meer info willen of specifiek onderwijs zoeken. Uiteraard vind je deze informatie terug op de site en in de communicatie van de betreffende scholen.

Allente herkenbaarheid

Het is ontzettend goed om te zien dat Allente steeds bekender wordt. De naam van de scholen blijven voor veel ouders het belangrijkst, maar mede door de Corona communicatie is het inmiddels wel duidelijk dat de school onderdeel uitmaakt van Allente. Op de schoolpleinen wapperen de Allente vlaggen en op veel locaties is er ook de combinatie met Allente opvang. De kinderen van Allente opvang lopen in Allente hesjes als ze op pad gaan en hier een daar zijn er bolderkarren met het Allente logo. Kortom, je kan er niet meer omheen.

We zoeken ook vaak de PR op en staan we af en toe in de krant met leuk nieuws. De Allente website wordt zodanig geoptimaliseerd dat we ook steeds beter te vinden zijn op Google. We zijn ook druk bezig om meer leven in de Facebook pagina te blazen, en binnenkort zullen we een Instagram account gaan openen om nog meer leuke momenten te delen en een community te vormen.

Online marketing en events

Sinds kort wordt de afdeling ook geholpen door Debby Bos. Zij heeft veel ervaring in het organiseren van evenementen en via haar website GoKids (voor leuke uitjes met de familie in de regio) veel contacten met verschillende organisaties.

Daarnaast helpt Debby om beter vindbaar te worden op zoekmachines zoals Google door de teksten in de website op de juiste manier te beschrijven.

Ze neemt ook de Facebook pagina onder handen en heeft deze beter ingericht. We maken nu onderscheid tussen 'stories', die 24 uur zichtbaar zijn, en tijdlijn berichten, die permanent op de pagina blijven staan. Hier en daar voeren we campagnes via Facebook met leuke acties.

En sinds kort heeft Allente een instagram account: @allente_opvang_onderwijs die je met oproep kan volgen. Zie hiernaast onze eerste tijdlijn post.

Allente mascotte

Een lang gekoesterde wens is om een mascotte te hebben voor onze organisatie. En daar zijn we nu druk mee bezig. In het voortraject hebben we verschillende voorstellen gekregen, en na wat aanpassingen hebben we een mooi ontwerp gekregen. Deze wordt nu verder uitgewerkt en wordt er ook een echt mascottepak gemaakt, waar iemand in kan rondlopen (we zoeken nog vrijwilligers…).

Een bedrijf in het oosten van het land zoekt nu allerlei stofjes bij elkaar, en dat moet uiteraard in de juiste kleur. Bij de afdeling Marketing zijn we niet snel tevreden. Binnenkort kunnen we meer vertellen als de mascotte meer vorm heeft gekregen. Het zal geen verrassing zijn dat het een vogel is, de rest houden we nog even geheim.

Snel snel snel

Inherent aan de functie is de factor tijd. Meestal moet er iets gebeuren en graag gisteren klaar. Maar Shylina en Sheila draaien hun hand er niet voor om. Zo hebben we ook in een sneltreinvaart, samen met een flexibele externe partner, de Opkikker kaart eerder dit jaar laten bezorgen en vorig jaar de zonnebrillen actie. Het is mooi om die warme reacties van collega’s te krijgen dat dit soort acties gewaardeerd worden, dat maakt het werk nog leuker om te doen.

Of even in een paar weken tijd een kerst drive-in organiseren, lekker onder druk, maar zo leuk en dankbaar om te doen.We vinden het ook interessant om samen te werken met scholen en IKC’s om te ondersteunen met acties. Op deze manier zijn we één Allente, en dat is toch het hoofddoel van onze afdeling.

Volgende pagina

Allente Talkshow