Marketing & Communicatie

Met de samenvoeging van Kinderopvang Langedijk, Atrium en De Blauwe Loper is de afdeling Marketing en Communicatie ook samengevoegd. Dit leidt tot een mooie samenwerking tussen opvang en onderwijs, waarin we veel van elkaar leren. We hebben hard gewerkt om de afdeling zichtbaar te maken in de hele organisatie. We merken dat de afdeling Marketing en Communicatie (M&C) steeds vaker opgezocht wordt voor communicatie en ondersteuning bij diverse projecten of wordt gevraagd voor advies en vormgeving.

Door de coronacrisis konden veel evenementen niet doorgaan. We hebben geprobeerd de activiteiten op een andere manier vorm te geven. Digitaal, via de krant of in kleinere groepen op de scholen/locaties zelf. Voor de coronatijd is er nog wel het Voorleesontbijt georganiseerd in januari, met Bertje Doperwtje die kwam voorlezen. Hij heeft opgetreden op de Wijde Veert, de Phoenix BOL en de Paus Johannesschool en heeft zo heel Langedijk de peuters en kleuters een leuke ochtend bezorgd. Verder was in februari nog Allente got Talent, waar kinderen van de BSO opgetreden hebben in Theater De Binding voor alle ouders en andere familieleden. Een mooie community activiteit.

De afdeling ondersteunt het Corona crisisteam in de communicatie intern en extern. Op deze manier houden we 1 centraal beleid en helpen we scholen in het communiceren van duidelijke richtlijnen naar medewerkers en ouders. Deze duidelijkheid, ondersteuning en ontlasting wordt erg gewaardeerd door de scholen. Om de medewerkers een hart onder de riem te steken hebben we een kaart en later een doosje met een Allente zonnebril laten maken en opgestuurd naar de huisadressen van alle medewerkers. Deze personaliseerde attenties geven de medewerkers wat steun in de zware en drukke coronatijd.

Nieuwe gevelborden

Het was een flinke klus was om de gevelborden op alle locaties voor opvang en onderwijs te vervangen voor Allente borden. Op de oude borden stonden nog de namen van de voormalige stichtingen. We hebben gekozen voor 4 verschillende borden:

• IKC locaties hebben losse letters op de gevel met de naam van het IKC.
  • Locaties die een basisschool en opvang hebben, kregen een transparant bord met het schoollogo en de naam van opvanglocatie.
  • Locaties met alleen opvang hebben een mintgroen bord met donkergroene letters.
  • Locaties met alleen een basisschool hebben een transparant bord met hun schoollogo.

De scholen hebben een eigen logo, maar de opvanglocaties niet. Allente heeft verschillende iconen die we hebben ingezet om de opvangsoorten aan te geven. Zo heeft het kinderdagverblijf een vlinder, peuteropvang de paddenstoel en de BSO de bij.

In 2020 is ons eerste IKC officieel geopend. IKC Oudkarspel is een samenvoeging van opvang, Sint Maartenschool en Barnewiel. De afdeling heeft ondersteund met de communicatie en het maken van een nieuw logo met bijbehorende huisstijl.

Omdat we nu een grotere organisatie zijn, is het handig voor medewerkers om één centrale plek te hebben waar ze alle informatie kunnen vinden. Door de migratie van O365 naar 1 gezamenlijke omgeving hebben we in 2020 een start kunnen maken met het bouwen van een intranet (Allente portal). In 2021 zullen we de Allente portal gaan gebruiken en uitbreiden waar nodig is.

Een grote wens van de opvang was om een mascotte te hebben en dit kan ook goed ingezet worden op de scholen bij evenementen (sportdag, Kinderboekenweek, opening of viering). Hier hebben we in 2020 een goede start mee gemaakt door middel van het kiezen van een ontwerp, die we verder vorm geven in 2021.

Evenementen