Het verhaal van de kidsrun

Even voorstellen

Het begon in 2018. Esther en Claudia van BSO Wiplala hadden een idee, een heel sportief idee. Al een aantal jaar werd de Langedijker Run georganiseerd, met de kidsrun als één van de onderdelen. Hoe mooi zou het zijn als er ook veel kinderen van de BSO zouden meedoen? Het idee werd verder uitgewerkt en in 2019 stond voor de 2e keer de deelname van de BSO kinderen als een huis.

Wie zijn de drijvende krachten achter dit sportieve team?

Esther Lauret

Esther (op foto rechts) is 32 jaar en werkt al 3 jaar voor Kinderopvang Langedijk. Ze heeft zelf 2 kinderen en werkt een aantal dagen in

de week op Peuteracademie De Kleine Veert en in de middag bij BSO Wiplala. Buiten het werk is ze vaak in de weer voor extra acties voor de BSO's en voor de kinderen.

Claudia Schaap

Claudia (op foto links) is 43 jaar en heeft de eervolle taak om een tweeling van 15 te mogen opvoeden samen met haar man. Sinds 1999 werkt ze bij Kinderopvang Langedijk, en nu al een tijdje bij BSO Wiplala. Daarbuiten is ze actief in vele werkgroepen en verzint ze projecten om de communiteit te versterken bij Allente met verschillende doeleinden.

Aan het woord: Esther en Claudia

Hoe kwamen jullie op het idee om de BSO kinderen mee te laten met de kidsrun (dat was dus in 2018)? De Langedijker Run is een prachtig evenement in Langedijk. Om kinderen meer te laten bewegen, in het algemeen en op de BSO, leek ons dit de uitgelezen kans. Het sportieve gedeelte komt van Esther, zij is topsporter geweest en heeft o.a. 2 marathons gelopen. Eigenlijk kwam het bij de sollicitatie van Esther al gelijk aan bod: ze wilde haar werk graag kunnen uitvoeren in combinatie met haar passie: hardlopen!

Claudia is van het creatieve gedeelte en zij heeft de kleurwedstrijd en het kinderplein opgezet met alle activiteiten. Omdat er ook een goed doel verbonden was aan de kidsrun, wilde Claudia graag dat de kinderen ook iets educatiefs konden toevoegen aan dit evenement. Zo hebben Esther en Claudia een boekenmarkt bedacht zodat ze daarmee geld ophaalden voor het goede doel en iedereen ging blij met een boek naar huis. De buurt werd geïnformeerd d.m.v. flyers die gemaakt werden door de kinderen. We halen zo het beste uit de kinderen en elkaar. Alles sluit perfect op elkaar aan.

Wat hebben jullie moeten doen om dit idee over te brengen bij je regiomanager? Onze regiomanager Marieke was gelijk enthousiast en steunde het idee. Wij hebben samen met haar een projectplan opgesteld. Na goedkeuring van directeur Monique Mul hebben wij een begroting gemaakt en daarna kon de uitvoering gaan beginnen! Kinderopvang Langedijk is echt een bedrijf dat kijkt waar talenten liggen bij personeelsleden en steunt ook volledig nieuwe ideeën en biedt vervolgens alle mogelijkheden aan. Niet alleen in de vorm van ondersteunend personeel, maar ook en niet geheel onbelangrijk: geld. De kidsrun is altijd medio mei, maar in november beginnen wij al met alle voorbereidingen, om maar een idee te geven van de tijdsplanning. Naast het projectplan en de begroting hebben wij ook al in november contact gezocht met Ton, eigenaar van De Burg en tevens organisator vam de Langedijker Run. Hij wilde graag meer kinderen aan de start van de kidsrun en kinderen enthousiast maken om lekker te bewegen, want bewegen is gezond!

Hoeveel tijd hebben jullie naast werktijd erin gestopt? Het ‘kost’ veel tijd, maar hoe gaaf is het als jouw eigen project dan uiteindelijk echt slaagt! En wij proberen ook met heel veel dingen de kinderen erbij te betrekken, zoals met de kleurwedstrijd. De kinderen van BSO Wiplala werden omgedoopt tot jury en hebben de kleurplaten allemaal beoordeeld. Ook mochten zij de prijzen uitreiken. Daarnaast vragen wij ook de hulp van ouders, een moeder heeft bijvoorbeeld prachtige foto’s voor ons gemaakt tijden het evenement.

Maar ook sponsors zoals de Deen. Zij deelden de appels uit na afloop van de kidsrun. We doen het echt samen!

Ook hebben we geregeld overleg met de collega’s van het Centraal Bureau voor ondersteuning, zoals voor de promotie en zo konden we onze lijntjes kort houden. Met een strak draaiboek houd je overzicht.

Is het lastig om contacten te leggen met de organisatie Team Langedijk? Hoe snel kreeg je medewerking? Team Langedijk is echt een ontzettend sportief en meedenkend bedrijf, geweldig dat er lokale bedrijven zijn die tot zulke grootse dingen in staat zijn! Daar krijg je echt energie van! Het was dan ook totaal niet moeilijk om contact te leggen met zo’n enthousiaste organisatie.

Wat vonden jullie het meest lastig in de voorbereiding? Voor alles en iedereen was het de eerste keer. We zagen daarom alleen maar kansen. Het moeilijkste was in het begin om collega’s over te halen, maar die hadden we toch vrij snel overtuigd hoe leuk en gaaf dit evenement was. Veel collega’s dachten dat ze zelf hier heel sportief voor moesten zijn, maar er waren zoveel dingen eromheen. Er was altijd wel iets wat ze konden doen wat ze zelf leuk vonden: lege flessen inzamelen, koekjes bakken, schminken of juist wel meerennen. En er werden ook sportlessen gegeven op veel groepen, want

ieder heeft zijn eigen talent en die moet je proberen te benutten!

Als je terugdenkt aan 2 jaar kidsrun, wat is je het meest bijgebleven? Alle blije gezichtjes van de kinderen, nadat ze mega veel centjes hadden opgehaald vóór het goede doel en nadat zij de finish behaalden en de medailles kregen uitgereikt. Maar ook de drukte voor en na afloop van de run bij het kinderplein (schminken, kleurwedstrijd, op het springkussen), het was 1 groot feest met allemaal leuke enthousiaste kinderen, ouders en collega’s. Allemaal geluksmomenten!

Kregen jullie goede medewerking van collega’s bij uitwerking van het idee en de voorbereidingen van de run? Onze collega’s hebben ons echt verbaasd! Er waren onverwachte geweldige initiatieven om geld op te halen voor het goede doel. Of zomaar grote aantallen inschrijvingen voor de kidsrun. En veel collega’s die heel graag op de dag van het evenement wilden helpen, en niet alleen de 2 uur die gevraagd werd, maar zelfs de hele dag. En dat op een zondag!

Zou je het collega’s aanbevelen om ook iets te organiseren voor de opvang of nog breder met onderwijs erbij?

Absoluut, wij kunnen het iedereen aanraden. Het maakt je werk duizend keer leuker en uitdagender! Ga die uitdaging aan!

Hebben jullie tips hoe je het beste een idee kan indienen? Gewoon doen! Ga een keer samen met collega’s brainstormen met de volgende vraag: wat zou ik nou een bijzondere toevoeging vinden voor mijn werkplek. Of waar wordt ik enorm blij van als ik met de kinderen werk.

Schrijf dan een plan, overleg met je regiomanager en contact vervolgens onze bestuurder Monique Mul. Het is net als met domme vragen, die zijn er niet. Er zijn ook geen domme plannen!

De ontwikkeling van de Kidsrun: "We willen het steeds beter doen"!

10 dingen waarom wij gek zijn op de kidsrun

1. Plezier in bewegen overbrengen
  2. Groots durven denken
  3. Betrokkenheid bij ouders, collega’s en de kinderen versterken
  4. Met externe/lokale bedrijven samenwerken
  5. Het zelfvertrouwen te zien groeien van de kinderen
  6. Goed doel koppelen aan de kidsrun, zodat kinderen leren om iets te doen voor een ander
  7. Samen naar 1 doel toewerken
  8. Verder durven kijken dan onze eigen groep
  9. Talenten van collega’s benutten
  10. Werken zien als 1 groot feest!

Volgende pagina Het Middenkader